נכסים שלא נכללים בעיזבון

מעוניינים לפגישת ייעוץ ללא עלות?
השאירו פרטים ונציגי המשרד יחזרו אליכם בהקדם:

רח' אדוארד ברנשטיין, 6 ת"א

נכסים שאינם חלק מהעיזבון

עיזבון הינו מסת הרכוש שמותיר אחריו אדם עם פטירתו. מדובר בכלל זכויותיו, נכסיו ואף חובותיו של המנוח. העיזבון עובר ליורשיו של  המנוח וניתן למימוש על ידם בהתאם לצוואה שהותיר אחריו, ובהיעדרה – בהתאם להוראות חוק הירושה. יחד עם זאת לא כל רכושו של האדם נכלל בגדר עזבונו וישנם נכסים ספציפיים שעשויים להיות מועברים לאו דווקא ליורשי המנוח או בחלוקה שאיננה לפי הצוואה או חוק הירושה..

סעיף 147 לחוק הירושה קובע כי אין לכלול בעיזבונו של האדם סכומים שישולמו עקב מותו כמו תגמולי ביטוח החיים וכספים נוספים המגיעים לו מתוקף היותו עמית בקופת תגמולים או בקרן פנסיה. חשוב לציין כי היקפם של סכומים אלה עשוי להיות גדול במיוחד שהרי מדובר על קופות קצבה וגמל שהצטברו במשך שנים על גבי שנים.

סעיף 147 וההבחנה בין יורשים למוטבים
סעיף 147 לחוק הירושה – הרציונאל הסוציאלי
פיצויי פיטורין

סעיף 147 וההבחנה בין יורשים למוטבים

בהתאם לסעיף 147 לחוק הירושה, יש להבחין בין עיזבון המנוח לבין כספי פוליסת ביטוח, קרן פנסיה או קופת תגמולים שצבר מכיוון שלא מדובר באותה מערכת נכסית. בפוליסות הביטוח שלו, בוחר האדם בחייו את המוטבים אשר יהיו זכאים לרשת את הכספים שנצברו, ומוטבים אלה אינם בהכרח היורשים המצוינים בצוואתו. משמע, יתכן ולא תהיה חפיפה בין יורשי העיזבון לבין המוטבים. יחד עם זאת, האדם יכול לקבוע כמוטבים את אותם אלה שייקבעו כיורשיו בצוואה או בצו ירושה, ובמקרה זה תהיה חפיפה מלאה בין יורשי המנוח למוטבים.

סעיף 147 לחוק הירושה – הרציונאל הסוציאלי

הרציונאל שביסוד סעיף זה הוא הרצון להגנה סוציאלית על האדם ומשפחתו.נכסי הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות התגמולים שאינם מוגדרים כחלק מהעיזבון  – למעשה מגינים על המוטבים, הן מהשמטה או שיכחה בניסוח הצוואה והן הגנה מנושים של המנוח. זאת משום שהעיזבון מכיל לא רק את נכסיו וזכויותיו של המנוח, אלא גם את חובותיו, ונושיו של המנוח יכולים לתבוע מעזבונו את הכספים המגיעים להם. לעומת זאת לגבי כספח פנסי, קופות גמל וכיו"ב ישנה מערכת דינים ספציפית המגינה עליהם  חשוב לציין כי בעודו בחיים, רשאי המבוטח לבקש מחברת הביטוח לעדכן את פרטי המוטבים שלו בכל עת.

פיצויי פיטורין

בהתאם לקבוע בסעיף 147 באשר לזכויותיו הסוציאליות של המנוח, גם פיצויי הפיטורין המגיעים למנוח כתוצאה מהפטירה אינם נכללים בעיזבונו , משום שאלה נשלטים על ידי חוק פיצויי הפיטורין ולכן אינם בשליטת המנוח. סעיף 5 בחוק פיצויי פיטורין קובע מיהם שאריו של עובד שהלך לעולמו, והם הזכאים לקבלת פיצויי הפיטורין.